Sunday, January 30, 2005

MUTIARA IMAM AL-GHAZALI



Assalamualaikum wrb!
Didoakan agar semua netters berada dlm petunjuk dan'inayahNya selalu.Berikut adalah kata-kata seorangahli hikmat yang ana petik dari Mau'izatul Mukminin,karya Imam al-Ghazali.Moga sama-sama kitamenelitinya..."

Jika kamu ingin bergaul secara baik dan sopan makaikutilah petunjuk-petunjuk ini;

(1) Hadapilah kawanmu atau musuhmu itu dgn wajah ygmenunjukkan kegembiraan dan kerelaan serta penuhkesopanan dan ketenangan.Jangan sekali-kali kamumenampakkan sikap angkuh, sombong dan merasa tinggidiri . Rendahkanlah dirimu tapi bukan krn perasaankurang harga diri. Dalam segala hal letakkan menurutukuran yg pertengahan, sebab sesuatu yg berlebihan dari segala macam perkara itu pasti tidak baik dantercela.

(2) Jgn gemar melihat dikedua sampingmu, kanan ataukiri. Jangan pula banyak menoleh ke mana-mana.Janganpula terlampau tajam memandang orang lain.Jikalauengkau duduk, maka janganlah seolah-olah sebagaimanaorang yg tidak tenang duduknya dan spt orang yg hendakmelompat-lompat shj.

(3) Usahakanlah supaya dudukmu itu sentiasa tampaktenang , kata-katamu selalu teratur dan tertib..Dengarlah hati-hati percakapan orang yg ada di mukamu,tanpa menunjukkan kehairanan yg amat sangat.Jgn pulaengkau biasa meminta orang lain mengulangiperbicaraannya.Jikalau ada hal-hal yg mertertawakan,maka diamlah sedapat mungkin.

(4) Jgnlah dalam bercakap-cakap itu engkaumembanggakan dirimu sendiri, anak-anakmu,rambutmu,karangan-karanganmu atau apa shj yang engkauanggap suatu keistimewaan dalam dirimu ataukeluargamu.(5) Jikalau engkau berdebat, pegang teguhlahkesopanan.Jagalah jgn engkau di anggap manusia ygbodoh dan tolol oleh orang lain, terutama lawanmu.Jauhkanlah sikap tergesa-gesa, fikirkanlah masak-masakhujah atau bantahanmu. Jangan sekali-kali berisyaratdgn menggunakan tangan dan jangan pula suka menoleh kebelakang.Jikalau engkau sedang marah, diamlah dulu dansetelah reda marahmu ucapkanlah isi hatimu dgn baik.


Wallahu a'lam---------------------------------------"...dan sayup terdengar suara azanmemecah sunyi di subuh harimengalun merdu suara rindumenusuk kalbu terasa sayu....."Good luck utk sahabat-sahabat yang dimuliakan Allahdlm final nie yer. :)sehingga jaga sampai pagi..studi..:)......Luangkan sikit masa utk maksud 4 rangkap sebahagianlirik lagu di atas tu.Dan semoga pertolongna Allah ada bersama-sama kita.Bantu kerja Nabi, Allah akan bantu kita, inshAllah.wasalam"selamat berjuang" ~~~ Dari sahabat ku lama tak ku temui~~

0 Comments:

Post a Comment

<< Home